Діагностика пізнавального розвитку дітей 5-го року життя та психологічної готовності до шкільного навчання старших дошкільників групи «Малятко» Центру розвитку дитини

Протягом другої половини вересня практичний психолог Центру розвитку дитини БНВО Чуняк Вікторія Анатоліївна паралельно із стандартизованим спостереженням за процесом адаптації новоприбулих дітей провела діагностику дітей середньо-старшої групи «Малятко». У вересні групу відвідувало 19 дітей групи, з них 6 дітей 5-го року життя  та  13 дітей 6-го року життя. Таким чином, психолог провела діагностику розвитку пізнавальних процесів у 6 дітей та психологічної готовності до шкільного навчання у 13 дітей групи.

Вхідна діагностика рівня розвитку пізнавальних процесів виявила, що діти групи «Малятко» 5-річного віку мають достатній та високий рівень розвитку пам’яті, уваги, мислення та сприймання. Найскладнішим для дітей є знання власного повного імені та домашньої адреси (по 33% дітей), також 33% обстежених мали труднощі у складанні розрізаної на 4 частини фігури (сприймання).

Психологічна готовність до шкільного навчання включає такі складові: інтелектуальна, емоційно-вольова, мотиваційна та особистісно-соціальна готовність.

23% дітей 6-го року життя групи «Малятко» мають високий рівень інтелектуальної готовності до шкільного навчання, всі інші (77% дітей) мають достатній рівень інтелектуальної готовності. Найчастіше діти не знають власного повного імені та домашньої адреси. Також розвитку потребують такі пізнавальні процеси як сприймання, мислення та пам’ять.

Емоційно-вольова готовність  полягає у здатності дитини правильно сприймати та виконувати усне завдання та орієнтуватися на зразок при виконанні. За результатами первинної діагностики виявлено, що діти важко орієнтуються у просторі на слух («праворуч»-«ліворуч», «вгору»-«вниз»), також їм важко зобразити графічний узор за зразком. 15% дітей мають сформовану емоційно-вольову готовність до шкільного навчання.

Виявлено, що у 38% досліджених дітей внутрішня позиція школяра ще не є сформованою (тобто здебільшого у дітей переважає інтерес до зовнішньої атрибутики шкільного життя: форма, рюкзак, книги, шкільне приладдя, оформлення школи та класу, заняття у позаурочний час тощо, замість інтересу до власне змісту навчальної діяльності), 8% дітей на початковій стадії формування внутрішньої позиції школяра та 54% дітей мають сформовану внутрішню позицію школяра.

Особистісно-соціальна готовність полягає у здатності дитини адекватно оцінити себе, свої вчинки та відповідати за них, тому психолог діагностувала самооцінку у дітей. Так, 38% дітей демонструють нездатність адекватно себе оцінювати, що є свідченням вікових особливостей (завищена самооцінка властива для 4-5 річного віку), а 62% дітей мають адекватну самооцінку, тобто коректно ставляться до своїх помилок, можуть правильно оцінити себе та свої вчинки.

Підводячи підсумки, бачимо, що 77% дітей 6-го року життя групи «Малятко» є психологічно готовими до шкільного навчання, а 23% - потребують розвитку емоційно-вольової та мотиваційної готовності до шкільного навчання.

Відповідно до проведеної діагностики педагогам надані рекомендації, щодо оптимізації процесу навчання та виховання дітей і забезпечення особистісного підходу. Педагоги та практичний психолог протягом року працюватимуть за розробленими програмами, що сприяють особистісному розвитку та розвитку пізнавальної сфери. 

 

Чуняк В.А.,
практичний психолог

 

 

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

 

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ

 

 

Вхід