Оцінка проходження вихованцями адаптаційного періоду проводилася протягом вересня – жовтня - листопада 2021 року і охопила усіх вихованців молодших груп та новоприбулих вихованців середніх і старших груп Центру розвитку дитини.
Зупинимося на результатах адаптації новоприбулих вихованців старших груп (вікова категорія 5-7 років). Аналіз показав, що у 63% вихованців легкий рівень адаптації, у 37% – середній рівень. Завдяки спільним зусиллям у системі «педагоги – діти – батьки», процес адаптації та пристосування до умов закладу дошкільної освіти проходив швидко. Індивідуальний підхід та правильна організація спільної діяльності розвивали у новоприбулих вихованців комунікативні навички та формували почуття впевненості у власних силах.
Результати процесу адаптації новоприбулих вихованців середніх груп (вікова категорія 4-5 років) є наступними: у 75% дітей легкий рівень адаптації, у 25% - середній рівень. Адаптація у деяких вихованців супроводжувалася певними проблемами і була пов‘язана в основному із особливостями комунікативного розвитку. Практичним психологом та вихователями відповідних груп проводилися тематичні групові заняття на розвиток соціально-комунікативних навичок.
Особливої уваги було приділено вихованцям молодших груп (вікова категорія 3-4 роки). Результати аналізу наступні: 48 % вихованців – мають легкий рівень адаптації, 52 % - середній рівень адаптації, важкого ступеню адаптації – не спостерігалося.
На момент проведення дослідження були виявлені такі найбільш істотні проблеми:
- проблема розставання із членами родини при ранковому прийомі дітей педагогами;
- порушення апетиту, денного сну;
- проблема комунікації вихованців між собою та з педагогами (частково із-за відсутності досвіду спілкування поза межами родини, частково із-за низького рівня мовленнєвого розвитку);
- поведінкові проблеми (агресивність, імпульсивність, іноді невихованість).
Враховуючи результати спостереження за вихованцями, надавалися такі рекомендації батькам і педагогам:
- Підтримувати мотивацію до відвідування садочка, позитивно налаштовувати дитину на роботу із іншими вихованцями, педагогами.
- Наблизити домашній режим до режиму садочка.
- Навчати навичкам самообслуговування (одягання, умивання, складання іграшок тощо) та підтримувати самостійність дитини вдома.
- Заохочувати дітей до активності, ініціативності, хвалити за наполегливість.
Ганна Андрющенко,
практичний психолог