Протягом другої половини вересня практичний психолог Центру розвитку дитини БНВО Чуняк Вікторія Анатоліївна паралельно із стандартизованим спостереженням за процесом адаптації новоприбулих дітей провела діагностику дітей середньо-старшої групи «Малятко». У вересні групу відвідувало 19 дітей групи, з них 6 дітей 5-го року життя та 13 дітей 6-го року життя. Таким чином, психолог провела діагностику розвитку пізнавальних процесів у 6 дітей та психологічної готовності до шкільного навчання у 13 дітей групи.
Вхідна діагностика рівня розвитку пізнавальних процесів виявила, що діти групи «Малятко» 5-річного віку мають достатній та високий рівень розвитку пам’яті, уваги, мислення та сприймання. Найскладнішим для дітей є знання власного повного імені та домашньої адреси (по 33% дітей), також 33% обстежених мали труднощі у складанні розрізаної на 4 частини фігури (сприймання).
Психологічна готовність до шкільного навчання включає такі складові: інтелектуальна, емоційно-вольова, мотиваційна та особистісно-соціальна готовність.
23% дітей 6-го року життя групи «Малятко» мають високий рівень інтелектуальної готовності до шкільного навчання, всі інші (77% дітей) мають достатній рівень інтелектуальної готовності. Найчастіше діти не знають власного повного імені та домашньої адреси. Також розвитку потребують такі пізнавальні процеси як сприймання, мислення та пам’ять.
Емоційно-вольова готовність полягає у здатності дитини правильно сприймати та виконувати усне завдання та орієнтуватися на зразок при виконанні. За результатами первинної діагностики виявлено, що діти важко орієнтуються у просторі на слух («праворуч»-«ліворуч», «вгору»-«вниз»), також їм важко зобразити графічний узор за зразком. 15% дітей мають сформовану емоційно-вольову готовність до шкільного навчання.
Виявлено, що у 38% досліджених дітей внутрішня позиція школяра ще не є сформованою (тобто здебільшого у дітей переважає інтерес до зовнішньої атрибутики шкільного життя: форма, рюкзак, книги, шкільне приладдя, оформлення школи та класу, заняття у позаурочний час тощо, замість інтересу до власне змісту навчальної діяльності), 8% дітей на початковій стадії формування внутрішньої позиції школяра та 54% дітей мають сформовану внутрішню позицію школяра.
Особистісно-соціальна готовність полягає у здатності дитини адекватно оцінити себе, свої вчинки та відповідати за них, тому психолог діагностувала самооцінку у дітей. Так, 38% дітей демонструють нездатність адекватно себе оцінювати, що є свідченням вікових особливостей (завищена самооцінка властива для 4-5 річного віку), а 62% дітей мають адекватну самооцінку, тобто коректно ставляться до своїх помилок, можуть правильно оцінити себе та свої вчинки.
Підводячи підсумки, бачимо, що 77% дітей 6-го року життя групи «Малятко» є психологічно готовими до шкільного навчання, а 23% - потребують розвитку емоційно-вольової та мотиваційної готовності до шкільного навчання.
Відповідно до проведеної діагностики педагогам надані рекомендації, щодо оптимізації процесу навчання та виховання дітей і забезпечення особистісного підходу. Педагоги та практичний психолог протягом року працюватимуть за розробленими програмами, що сприяють особистісному розвитку та розвитку пізнавальної сфери.
Чуняк В.А.,
практичний психолог