Бібліотерапія проти булінгу

Бібліотерапія – один зі способів вирішення проблем і розладів поведінки людини за допомогою книг. У світі її визнали й успішно практикують у лікувальній, реабілітаційній і педагогічній роботі (наприклад, британська “Книга як ліки”). Книга – не лише врівноважує психоемоційний стан людини, коригуючи його.

Замовчування тем на кшталт статевих стосунків, вживання психотропних речовин і того ж булінгу в закладах освіти та поза їх межами – існує. Молоді люди між собою однаково про це говорять, а от діалог про це з досвідченішими дорослими досі вважають незручним, табуйованим. Тому висновки підлітків про межу між “добре” і “погано” – часто неоднозначні. Змінити це можна тільки завдяки щирому й відкритому діалогу. І книги – хороший привід його розпочати.

Ось як впливає прочитання й подальше обговорення книг на юного читача:

  1. Книга – оптимальний формат знайомства дитини зі складними життєвими ситуаціями й осягнення їхніх причинно-наслідкових зв’язків. Так “прокачуємо” інтелектуальну сферу, завершуючи спільним пошуком порад, що допоможуть уникнути чи зарадити обставинам, в які втрапляють герої.
  2. Покращуємо навички соціалізації (ресоціалізації): у своїх історіях письменники часто зображають різні групи людей, їхній спосіб поведінки й мислення, а головне – формати їхньої взаємодії.
  3. Розвиваємо емоційний інтелект. Кожна книжка – цілий спектр почуттів і відчуттів багатьох героїв. У книжках, як і в житті, навряд чи є ідеальні герої. Тому юний читач наче приміряє на себе його емоції, моделі поведінки. Так він компенсує брак життєвого досвіду, “вживається” в їхні життя, збагачуючи свою палітру емоцій і здатність до емпатії. Зрештою, підліткова література (не плутати з літературою, яка втрапляє до кола підліткового читання) дає можливість зрозуміти читачеві, що він зі своїми проблемами не сам на сам.
  4. Коригуємо поведінку. У книгах про й для підлітків не обходиться без героїв чи компаній на кшталт “хороших”, “поганих” і “дуже поганих”. І справа тут – у моральних цінностях, поведінкових моделях, пріоритетах тощо. Типове для цього віку явище – шкідливі звички. Звісно, що більше ми забороняємо, то більше кортить порушити правила. Тож історії сучасних авторів, які пишуть для підлітків, – чудовий спосіб делікатно, без зайвої дидактики запропонувати читачеві подивитися, до чого можуть призвести певні вчинки чи бездіяльність.
  5. “Є контакт!”. Книги – чудовий, а інколи – єдиноможливий спосіб налагодити довірливі стосунки між дитиною й дорослим: бібліотекарем, батьками, вчителями.

ЩО ПОЧИТАТИ

Рекомендуємо книги, в яких по-різному висвітлено тему булінгу (в реалістичній чи алегоричній манері), а також підказано шляхи вирішення проблеми.

“Гидке каченя”, Г.Х.Андерсен
“Обзивають мене Мурахоїдом”, К.Нестлінґер
“Диво”, Р. Дж. Паласіо
Серія книг А.Аудгільд Сульберґ про дівчинку-альбіноса Анне Беа
“Опудало”, В.Желєзніков
“Володар мух”, В.Ґолдінґ
Серія книг про Гаррі Поттера Дж. Роулінг
“Невдаха, або Ласкаво прошу до мого світу”, А.Доломан
“Не озирайся і мовчи”, М.Кідрук
“Сіль для моря, або Білий Кит”, А.Нікулін
“Пампуха”, А.Шавлач

 

Методична скарбничка: 

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

 

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ

 

 

Вхід