Середній шкільний вік відповідає початку підліткового віку у періодизації, що пропонує вікова психологія. Тому практичний психолог Чуняк В.А. провела дослідження особливостей самооцінки вихованців гуртків, починаючи з підлітків.
Позитивна самооцінка є запорукою успішності людини, високий рівень домагань та оптимізм сприяють розвитку особистості та є механізмами захисту людини у нашому мінливому світі. Тому психолог застосувала для діагностики методику вивчення самооцінки Дембо-Рубінштейн, яка дає можливість виявити реалістичність та стійкість самооцінки дітей.
Діагностика вивила, що у частини дітей підліткового віку, які відвідують гуртки, (а саме у 26% опитаних) самооцінка є високою та уявлення про власні можливості є не реалістичними, тобто можна стверджувати про неадекватно завищену самооцінку, що заважає у об’єктивному оцінюванні себе, а відповідно не дає розвиватися, бо дитина бачить себе і так найкращою.
Решта дітей мають високу самооцінку, але при реалістичних уявленнях про свої можливості та доволі високому рівні оптимізму, тобто це той рівень самооцінки, за якого дитина здатна об’єктивно себе оцінювати та бачить перспективи розвитку. 40% з цих дітей вважають, що можуть розвинути свої здібності дуже високо, але це пояснюється скоріше підлітковим максималізмом, коли дитина вважає, що все у цьому світі їй під силу (що цілком співпадає з високим рівнем оптимізму по вибірці).
Таким чином підсумуємо, що гуртківці, що безсумнівно є творчими, є психологічно зрілими особистостями з позитивно високою самооцінкою, яка є запорукою успішності.
Чуняк В.А.,
практичний психолог