30.09-04.10.2016 практичний психолог Орещенко А.І. провела моніторингове дослідження для вивчення рівня обізнаності підлітків про шкідливі звички та ставлення до них з учнями 10-11 класів Ліцею технологічного профілю БНВО.
Мета: довести до свідомості учнів, що шкідливі звички є основною причиною порушення здоров'я; формувати в учнів негативне ставлення до шкідливих звичок (паління, вживання алкогольних напоїв, наркотиків); виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я. .
Анкета «Моє ставлення»
Моє ставлення до куріння:
- ніщо і ніхто не змусить мене спробувати цигарки
- думаю, я спробую хоча б один-два рази
- я вже спробував(ла), але зараз не вживаю
- я час від часу палю
- я часто вживаю і буду у майбутньому це робити
Моє ставлення до вживання алкоголю:
- ніщо і ніхто не змусить мене спробувати алкоголь
- думаю, я спробую хоча б один-два рази
- я вже спробував(ла), але зараз не вживаю
- я час від часу вживаю алкоголь
- я часто вживаю і буду у майбутньому це робити
Моє ставлення до наркотичних речовин:
- ніщо і ніхто не змусить мене спробувати наркотики
- думаю, я спробую хоча б один-два рази
- я вже спробував(ла), але зараз не вживаю
- я час від часу вживаю наркотичні речовини
- я часто вживаю і буду у майбутньому це робити
Висновок: За результатами анкетування ми отримали позитивну динаміку ставлення учнів до вживання алкоголю, куріння, наркотичних речовин.
Анкета «Скажімо курінню-Ні!»
1. Чому люди, на Вашу думку, стають курцями!»?
а) стверджують власне «Я» - 10%
б) під впливом друзів - 40%
в) під впливом реклами;
г) прагнуть здаватися дорослими - 10%
д) хочуть сподобатись комусь - 40%
2. Якщо Вам запропонують цигарку, Ви:
|
Так |
Ні |
Важко відповісти |
- спробуєте, бо це модно |
3% |
97% |
|
- спробуєте, бо так роблять усі |
|
100% |
|
- завжди погоджуватиметеся на таку пропозицію |
|
100% |
|
- відмовитеся,бо куріння шкодить здоров’ю |
100% |
|
|
- відмовитеся, бо забороняють батьки |
98% |
2% |
|
- будете уникати зустрічі з тими, хто пропонує |
100% |
|
|
3. Якби Ви були батьками, чи дозволили б Ви своїм дітям курити?
а) так - 4%
б) ні - 96%
в) важко відповісти.
4. Якщо «так», то з якого віку?
а) 14 років
б) 16 років
в) 18 років - 4%
Висновок: За даними результатами ми маємо високий рівень обізнаності учнів про шкідливу звичку куріння.
Анкета
1. Що, на Вашу думку, спонукає молодь до скоєння протиправних дій? Поставте відповідний бал: 0 – не впливає, 10 – максимально впливає.
Можливі причини |
Бал |
вплив алкоголю та наркотиків |
98% |
низький рівень доходів сім’ї |
|
захист себе і близьких |
|
впевненість у безкарності |
|
солідарність з компанією |
|
розваги |
2% |
необхідність добути гроші |
|
відсутність інформації щодо кримінальних покарань за скоєний злочин |
|
суспільні та політичні процеси в державі |
|
помста батькам |
|
інше (допишіть) |
|
2. Як часто, на Вашу думку, неповнолітні на сьогодні вживають:
|
не вживають |
інколи |
1-2 рази на |
щоденно |
цигарки |
|
|
5% |
95% |
алкогольні напої (в т.ч. пиво) |
|
|
100% |
|
наркотики (в т.ч. «легкі») |
|
|
|
|
3. Чи отримуєте Ви у закладі освіти, в якому навчаєтеся, достатньо інформації про:
|
достатньо |
не достатньо |
важко відповісти |
шкідливість та наслідки вживання алкоголю |
100% |
|
|
шкідливість та наслідки вживання наркотиків |
100% |
|
|
наслідки скоєння злочину та настання кримінальної відповідальності за протиправні дії. |
100% |
|
|
4. Наскільки відповідає Вашим запитам і потребам рівень подання інформації в закладі освіти?
|
відповідає |
частково відповідає |
зовсім не відповідає |
важко відповісти |
Про шкідливість та наслідки вживання алкоголю |
100% |
|
|
|
Про шкідливість та наслідки вживання наркотиків |
100% |
|
|
|
Про наслідки скоєння злочину та настання кримінальної відповідальності за протиправні дії |
100% |
|
|
|
5. Чи спробували б ваші друзі наркотики, якби це не викликало залежності і про це ніхто не дізнався?
а) так - 0%
б) ні - 100%
в) важко відповісти - 0%
6. Як ставиться, на вашу думку, більшість Ваших друзів до:
|
позитивно |
негативно |
допустимо в окремих випадках |
важко відповісти |
крадіжок |
|
100% |
|
|
застосування фізичної сили проти іншої особи |
|
100% |
|
|
вживання спиртних напоїв |
|
95% |
5% |
|
вживання наркотичних та токсичних речовин |
|
100% |
|
|
азартних ігор |
|
98% |
2% |
|
проституції |
|
100% |
|
|
незаконного придбання та зберігання зброї |
|
100% |
|
|
7. Чи часто Ви переглядаєте фільм і телевізійні програми або граєте у комп’ютерні ігри, в яких демонструються військові дії, жорстокість і насильство?
а) часто
б) інколи
в) рідко – 10%
г) ніколи - 90%
8. Чи виникають у вашому колективі конфлікти між:
|
так, часто |
інколи |
майже ні, рідко |
ні, ніколи |
важко відповісти |
учнями-учнями |
|
20% |
|
80% |
|
учнями-педагогами |
|
|
1% |
99% |
|
педагогами-батьками |
|
|
|
100% |
|
9. Чи навчають Вас у закладі освіти способам розв’язання конфліктів?
а) так - 100%
б) ні
в) важко відповісти
Висновок: Під час проведення опитування учням були запропоновані питання, які спрямовані на вивчення тих цінностей, які сьогодні домінують в середовищі учнівської молоді. Так, учні зазначають, що шкідливі звички спонукають молодь до скоєння протиправних дій.
Сучасні підлітки досить добре обізнані про негативний вплив тютюну, алкоголю на здоров'я. Деякі з них стверджують, що спостерігають негативні наслідки куріння на своїх знайомих.
Найбільш значимими наслідками негативного впливу шкідливих звичок на здоров'я вважаються:
- Обмеження фізичних можливостей (важко займатися спортом, танцями)
- Поява залежності
- Прояв зовнішньої непривабливості
- Матеріальні витрати (трата грошей).
Рекомендації:
- інформувати дітей про вплив шкідливих звичок на їх здоров'я;
- розвивати уміння і навички здорового способу життя;
- надавати реальну допомогу кожному учневі з розвитку позитивних якостей, необхідних для повноцінного життя;
- привернути увагу учнівської молоді до власного здоров'я;
- постійно пропагувати принципи здорового способу життя.
Звичайно, вирішення проблеми збереження здоров'я дітей та підлітків потребує уваги всіх зацікавлених у цьому: педагогів, медиків, батьків. Однак особливе місце та відповідальність за своє здоров'я несуть самі школярі.
Орещенко А.І.,
практичний психолог