Для діагностики процесу соціально-психологічної адаптації першокласників практичний психолог Чуняк В.А. провела спостереження за дітьми у різних режимних моментах та видах діяльності, зокрема спостереження відбувалося за навчальною активністю дітей, засвоєнням знань і поведінкою під час уроку, а на перерві фіксувалася поведінка та особливості взаємодії з однолітками. Дане стандартизоване спостереження проводилося протягом 25 навчальних днів, за результатами якого можна підсумувати, що середньогрупова адаптація пройшла легко. Але певні труднощі в адаптації трапляються у всіх, так можна підсумувати, що найважче дітям адаптувати свої поведінкові звички на уроці та на перерві, а саме відділити гру від навчання. Тобто можна стверджувати про недостатньо сформоване уявлення про особливості навчального процесу, необхідність підпорядковувати свою поведінку вимогам педагога, а не просто гратися. Хоча, поряд з цим слід зазначити, що діти протягом вересня засвоїли та демонстрували на уроках правильні приклади поведінки, як от: привітання перед заняттям, постава під час роботи за партою, піднімання руки та відповідь, демонстрування готовності тощо. Тобто можна стверджувати, що діти гарно засвоюють правила поведінки школяра та активно їх демонструють, хоча часом після нагадування, але, як правило, згодом відбувається процес інтеріоризації – присвоєння даних знань і відповідно їх активне застосування.
З дітьми проводиться корекційно-розвивальна програма «Здрастуй, школо!», що сприяє полегшенню адаптації дітей до шкільного середовища, а також розвиває пізнавальні процеси, моторику, особистісні якості (адекватне сприйняття себе, впевненості у собі, здатності до самоаналізу тощо), навички міжособистісної взаємодії з однолітками. На початку другого семестру буде повторно проведено діагностику соціально-психологічної адаптації дітей до шкільних умов.
Чуняк В.А.,
практичний психолог