Діагностика психологічної готовності до шкільного навчання старших дошкільників Центру розвитку дитини

Діагностика психологічної готовності до шкільного навчання старших дошкільників групи «Малятко» Центру розвитку дитини

У вересні-жовтні групу «Малятко» відвідували 21 дитина, з них 4 дитини 4-го року життя, 15 дітей 5-го року життя та 2 дитини 6-го року життя.

Психологічна готовність до шкільного навчання включає такі складові: інтелектуальна, емоційно-вольова, мотиваційна та особистісно-соціальна готовність.

38% дітей групи «Малятко» мають високий рівень інтелектуальної готовності до шкільного навчання, 5% - мають низький рівень інтелектуальної готовності, всі інші (57% дітей) мають достатній рівень інтелектуальної готовності. Найчастіше діти не знають власного повного імені та домашньої адреси. Також розвитку потребують такі пізнавальні процеси як увага, мислення та пам’ять.

Емоційно-вольова готовність  полягає у здатності дитини правильно сприймати та виконувати усне завдання та орієнтуватися на зразок при виконанні. За результатами первинної діагностики виявлено, що діти можуть  зобразити графічний узор за зразком. 62% дітей мають сформовану емоційно-вольову готовність до шкільного навчання.

Мотиваційна готовність. Виявлено, що у 38% досліджених дітей внутрішня позиція школяра ще не є сформованою (діти не виявляють інтересу до школи та навчання). 62% дітей на початковій стадії формування внутрішньої позиції школяра (тобто здебільшого у дітей переважає інтерес до зовнішньої атрибутики шкільного життя: форма, рюкзак, книги, шкільне приладдя, оформлення школи та класу, заняття у позаурочний час тощо, замість інтересу до власне змісту навчальної діяльності).

Особистісно-соціальна готовність полягає у здатності дитини адекватно оцінити себе, свої вчинки та відповідати за них, тому психолог діагностувала самооцінку у дітей. Так, більшість дітей демонструють завищену самооцінку, яка властива для 4-5 річного віку. Також є діти, які мають адекватну самооцінку, тобто коректно ставляться до своїх помилок, можуть правильно оцінити себе та свої вчинки.

Підводячи підсумки, бачимо, що 29% дітей групи «Малятко» є психологічно готовими до шкільного навчання, а 71% - ще потребують розвитку пізнавальних процесів, мотиваційної готовності до шкільного навчання та особистісно-соціальної  сфери.

Відповідно до проведеної діагностики педагогам надані рекомендації, щодо оптимізації процесу навчання та виховання дітей і забезпечення особистісного підходу. Педагоги та практичний психолог протягом року працюватимуть за розробленими програмами, що сприяють особистісному розвитку та розвитку пізнавальної сфери. 

 

Діагностика психологічної готовності до шкільного навчання старших дошкільників групи «АБВГДейка» Центру розвитку дитини

Протягом другої половини вересня практичний психолог Центру розвитку дитини БНВО Бігун Ірина Іванівна провела діагностику дітей старшої групи «АБВГДейка». У вересні групу відвідувало 20 дітей, з них 8 дітей 4-го року життя, 12 дітей 5-го року життя.

Психологічна готовність до шкільного навчання включає такі складові: інтелектуальна, емоційно-вольова, мотиваційна та особистісно-соціальна готовність.

80% дітей групи «АБВГДейка» мають достатній рівень інтелектуальної готовності до шкільного навчання, 10% дітей групи мають високий рівень інтелектуальної готовності, 10% дітей мають низький рівень. Найчастіше діти не знають власного повного імені та домашньої адреси. Також розвитку потребують такі пізнавальні процеси як увага, мислення та пам’ять.

Емоційно-вольова готовність  полягає у здатності дитини правильно сприймати та виконувати усне завдання та орієнтуватися на зразок при виконанні. За результатами первинної діагностики виявлено, що діти можуть  зобразити графічний узор за зразком. 95% дітей мають сформовану емоційно-вольову готовність до шкільного навчання.

Мотиваційна готовність. Виявлено, що у 40% досліджених дітей внутрішня позиція школяра ще не є сформованою (тобто здебільшого у дітей переважає інтерес до зовнішньої атрибутики шкільного життя: форма, рюкзак, книги, шкільне приладдя, оформлення школи та класу, заняття у позаурочний час тощо, замість інтересу до власне змісту навчальної діяльності), 60% дітей на початковій стадії формування внутрішньої позиції школяра.

Особистісно-соціальна готовність полягає у здатності дитини адекватно оцінити себе, свої вчинки та відповідати за них, тому психолог діагностувала самооцінку у дітей. Так, 80% дітей мають завищену самооцінку, яка властива для 4-5 річного віку, а 20% дітей мають адекватну самооцінку, тобто коректно ставляться до своїх помилок, можуть правильно оцінити себе та свої вчинки.

Підводячи підсумки, бачимо, що діти групи «АБВГДейка» ще потребують розвитку пізнавальних процесів, мотиваційної готовності до шкільного навчання та особистісно-соціальної  сфери.

Відповідно до проведеної діагностики педагогам надані рекомендації, щодо оптимізації процесу навчання та виховання дітей і забезпечення особистісного підходу. Педагоги та практичний психолог протягом року працюватимуть за розробленими програмами, що сприяють особистісному розвитку та розвитку пізнавальної сфери.

 

Бігун І.І.,
практичний психолог

 

 

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

 

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ

 

 

Вхід