Діагностичне дослідження дивергентності мислення педагогів

Вчені виділяють дві стратегії пошуків вирішення тієї чи іншої проблеми. Американський психолог Дж. Гілфорд, узагальнюючи проведені в цьому напрямку дослідження, виділив два типи мислення: конвергентне, необхідне для знаходження єдино точного рішення задачі, і дивергентне, завдяки якому виникають оригінальні рішення. Дивергентне мислення розглядають як основу креативності.

Проводячи діагностику дивергентності мислення у керівників гуртків Центру позашкільної освіти, практичний психолог Чуняк Вікторія Анатоліївна досліджувала такі фактори:

1) побіжність (легкість, продуктивність) — цей фактор характеризує побіжність творчого мислення и визначається загальним числом відповідей;

2) гнучкість — фактор, що характеризує гнучкість творчого мислення, здатність до швидкого переключення і визначається числом класів отриманих відповідей.

Така якість мислення як гнучкість розвинена у керівників гуртків краще у ситуаціях, що пов’язані з реальністю, ніж у вирішенні ситуацій гіпотетичного характеру. Мислення керівників гуртків характеризується високою гнучкістю. 

Поради та рекомендації щодо розвитку креативності

Спробуйте по-різному проводити свій вільний час.
Це надасть вам багато додаткової енергії та допоможе налаштуватись на творчість. Чим саме займатися залежить безпосередньо від вас, але ось деякі загальні приклади: біг або інші форми аеробних вправ можуть мати медитативні аспекти; катання на велосипеді або плавання; тривалі прогулянки (особливо на природі); поїздки за місто; прослуховування музики, яка вас надихає; заспокійлива ванна при свічках тощо.

Визначте та усуньте будь-які звички, які можуть заважати вашій творчості.
Найбільш руйнівними звичками є зловживання алкоголем, вживання наркотиків або споживання продуктів із високим вмістом кофеїну і/або цукру тощо.

Тренуйте вашу творчість та фантазію.
Із креативністю все так само, як і з іншими речами. Якщо ви її не тренуєте, вона невдовзі може атрофуватися. Спонтанний мозковий штурм є одним із найефективніших способів тренування ваших творчих здібностей. Якщо у вас є проблема, складіть список із десяти або навіть більше різних методів того, як можна її позбутися. Або складіть список із десяти найбільш екзотичних подорожей, які ви могли б зробити у майбутньому. Потім оберіть найкращі варіанти. Це у певній мірі допоможе вам реалізувати свій творчий потенціал.

Знайдіть хобі чи займайтесь спортом виключно для свого задоволення.
Коли ми стаємо старше, то часто йдемо торованими шляхами, що насправді лише вбиває нашу креативність та творчий потенціал. Тому оберіть для себе щось веселе, щось, у чому ви зовсім нічого не розумієте, і ви зможете розвивати себе по-новому. Знову станьте студентом. І немає значення, що це буде: бальні танці, йога або бойові мистецтва.

Спіть вдосталь.
Для більшості людей це більше, ніж вони можуть думати. Ви можете гадати, що 5-6 годин на добу достатньо, але для розвитку творчості треба спати не менше 7-8 годин. До того ж вам треба створити спокійне та приємне середовище для сну.

Перебувайте у навколишньому середовищі, яке підтримує та живить вас, максимально довго.
Знайдіть особливе місце у вашому домі, де ви можете проводити час наодинці з собою, або якісь місця поблизу, де ви любите проводити час.

Тренуйте свій мозок.
Заведіть щоденник ідей. Встановіть план - записувати 2-3 ідеї в день протягом тижня щодо роботи. Пам'ятайте, що не можна генерувати ідеї по 24 години на добу. Мозок має потребу у відпочинку.

Стимулюйте появу нових ідей читанням книг.
Ретельно відбирайте книги для читання, розмірковуйте під час читання. Вибирайте ті ідеї, з якими Вам хочеться продовжити роботу.

Як тільки Ви помітите нудьгу, відсутність нових ідей, вирушайте в гості, вирушайте на шопінг, сходіть на ярмарок. Дивіться по сторонам, шукайте те, що приверне Вашу увагу.

Під час прогулянок Ви отримаєте багато інформації. Треба навчитися організовувати її по-новому. Можна скористатися методом "SCAMPER".

SCAMPER  — це абревіатура, де кожна літера представляє окремий метод:

S  - Substitute (замінити)
C  - Combine (комбінувати)
A  - Adapt (адаптувати)
M  - Modify/Magnify (модифікувати, збільшувати)
P  - Put to Other Uses (для інших цілей, запропонувати інше рішення)
E  - Eliminate (прибрати, усунути чи звести до мінімуму)
R  - Rearrange (or Reverse) (переставити, перевернути, змінити порядок)

Це список запитань до отриманої інформації, проблеми. Замінити? Комбінувати? Адаптувати? Збільшити? Зменшити? Яке інше застосування можна запропонувати для використання продукту? Що можна змінити на протилежне? Ці питання вчать направляти уяву на пошук нових ідей і можливостей.

Щоб навчитися прораховувати в умі нові можливості, можна попрацювати з питанням
"Що, якби ...?"
Складіть якомога більше сценаріїв. Серед них з'явиться ідея, яка заслуговує Вашої уваги.

 

Чуняк В.А.,
практичний психолог

 

 

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

 

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ

 

 

Вхід