Щоб мовлення дорослих у сім'ї стало для дітей взірцем для слідування, воно має відповідати певним вимогам.
Батькам варто використовувати в розмові з дитиною все лексичне багатство мови: синоніми («прапор», «знамено», «стяг»; «гарний», «красивий», «хороший», «добрий», «гожий»), переносне значення слів («золота осінь»), антоніми, образні вирази. Справжнім скарбом рідної мови є твори усної народної творчості — прислів'я, приказки, загадки, скоромовки. Дорослим потрібно «вплітати» ці народні перлини в живу розмовну мову, використовувати влучні вирази: «З товариша не смійся, бо з себе заплачеш», «За все береться, та не все вдається». Збагачують мову також вдалі каламбури: «Якби та якби, так виросли б і в роті гриби»; «Не знав, не знав, та як на те й забув». Яскравості та образності надають влучні порівняння: «Річка блищить на сонці, немов золото», поетичні вирази «ясний місяць», «червона зоря» тощо.
Яскраве, виразне мовлення дорослих привертає увагу дітей, полегшує розуміння та запам'ятовування. Сухе, монотонне мовлення не може бути зразком для наслідування. Виразність забезпечується інтонацією, що надає мові мелодійності. Інтонація — це вміння регулювати силу голосу, користуватися логічним наголосом, паузами, темпом мови. Не можна кричати в розмові з дитиною. Голосне крикливе мовлення викликає у дошкільників байдуже ставлення до її змісту, роздратованість у поведінці. Дитина намагається відповідати батькам таким самим тоном, що надає мові відтінок грубості. Варто дотримуватися відповідного темпу мовлення. Не розмовляйте з дітьми раннього і дошкільного віку швидким темпом, оскільки стежити за такою мовою батьків їм ще важко, вони відвертаються; стомлюються слухати, так виховується неуважність до слова. Виразність мовлення залежить від чіткої вимови слів, від використання логічних пауз.
Мовлення батьків має бути орфографічно і граматично правильним. У кожній сім'ї варто мати мовні словники, які дадуть можливість дорослим у будь-який час дізнатися про правильну вимову слова.
Дитина швидше навчиться говорити правильно, якщо вона чутиме навколо себе правильну літературну мову дорослих.
У розвитку мовлення дітей надзвичайно важливу роль відіграє хороший слух. Людина з нормальним слухом легко розрізняє звуки, вступає в мовне спілкування з іншими. Ушкодження слуху в ранньому дитинстві затримує розвиток мовлення. Мовний розвиток дітей з ушкодженим слухом має свої особливості, які будуть різними залежно від того, в якому віці дитина втратила слух. Якщо ушкодження сталося на першо-му-другому році життя, оволодіння мовою затримується. Недостатній слух є перешкодою до розуміння мови інших, а це затримує розвиток активної мови дітей. Не розуміючи значення слова, маля його не запам'ятовує. Якщо дитина не почала розмовляти до двох років, необхідно перевірити стан слухового органа в лікаря. Ушкодження слуху в дошкільному віці після трьох років може привести до поступового зниження досягнутого рівня мовного розвитку; знижується мовна активність дитини, не поповнюється словник, обмежується спілкування з іншими, забувається значення засвоєних слів. Погіршення слуху спричинюють різні захворювання вуха (катар, отит, гостре запалення середнього вуха). Батьки мають берегти слух дитини, стежити за станом слухового органа. Не можна голосно говорити над самим вухом дитини, недоцільно й цілувати у вухо малюка — це може негативно позначитись на стані слухового органа. Знижує слухову увагу дитини постійний шум у кімнаті, голосне звучання радіо і телевізора, голосні розмови дорослих. Забороняється лікувати дитину «домашніми» засобами. Бувають випадки, коли батьки тривалий час не помічають відхилень слуху своєї дитини, чекають поліпшення мови з віком, не звертаються по допомогу до лікаря. Першою ознакою ненормального слуху є відсутність реакції дитини на мову оточуючих. Ушкодження слуху приводить до виникнення приглухуватості. За допомогою таблиці батьки можуть самі перевірити слух дітей і встановити ступінь його зниження.
Ступінь |
Відстань, на якій дитина чує |
|
Розмовна мова |
Шепіт |
|
І (легкий) |
понад 6 м |
від 3 до 6 м |
II (помірний) |
від 4 до 6 м |
від 1 до 3 м |
III (значний) |
від 2 до 4 м |
від 0,5 до 1 м |
IV (важкий) |
менше 2 м |
від 0 до 0,5 м |
Діти перших трьох ступенів можуть виховуватись у масових дитячих садках і школах під наглядом лікаря-спеціаліста. Діти четвертої групи виховуються і навчаються у спеціальних навчальних закладах. У дітей, які погано чують, спостерігаються специфічні порушення мови.
Дитина, яка недочуває, оглушує дзвінкі приголосні звуки («си-ма» — замість «зима», «пулка» — замість «булка», «тим» — замість «дим»). Найчастіше спостерігається заміна звуків с, з звуками т, д («туп» — замість «суп», «дайчик» — замість «зайчик»), звуків р і л і навпаки («люка» — рука, «ямпа» — лампа), відсутність м'яких приголосних («дада» — «дядя», «тота» — «тьотя»). Досить часто пропускають окремі звуки і склади («тавай» — «трамвай», «ябуко» — «яблуко»), переставляють склади місцями («шака» — «каша»). У таких дітей обмежений словник, їм не вистачає слів для позначення предметів у мові, переважають іменники, прості речення, недосконалий граматичний бік мови. У дітей з першим, і другим ступенем приглухуватості систематичними заняттями можна усунути наявні мовні вади. Батьки мають постійно піклуватися про збереження слуху дитини, розвивати її слухову спостережливість.
Поради батькам
- Пам'ятайте, що ваше мовлення є взірцем для наслідування, тому воно має бути завжди правильним.
- Придбайте словники, що стануть вашими порадниками у вихованні культури мовлення дитини.
- Стежте за мовленням дітей, своєчасно виправляйте мовленнєві недоліки.
- Правильне мовлення — запорука успішного навчання дитини у школі.