Психологічна готовність до шкільного навчання є складним утворенням, що включає такі компоненти:
- Емоційно-вольова готовність (уміння уважно слухати і точно виконувати найпростіші вказівки дорослого, самостійно діяти за завданням дорослого, правильно відтворювати на аркуші паперу напрямок лінії, вміння відтворити узор за зразком + розвиток дрібної моторики руки);
- Мотиваційна готовність (рівень сформованості внутрішньої позиції учня);
- Особистісно-соціальна готовність (рівень самооцінки дитини);
- Інтелектуальна готовність (достатній рівень розвитку пам’яті, мислення, уваги, сприймання; елементарні знання: ПІП, вік, кольори, фігури, адреса).
Дані складові були досліджені протягом вересня у старших групах Центру розвитку дитини психологом закладу Чуняк В.А. за допомогою спеціального психологічного інструментарію. Дане дослідження є первинним та є основою для моніторингу досягнень вихованців.
Усереднені результати по рівнях по всій вибірці зображені у діаграмі нижче.
Таким чином, слід відмітити низький рівень емоційно-вольової готовності, а саме за гарно розвиненої дрібної моторики та здатності виконувати завдання сприйняте на слух, діти не можуть повторити графічний узор за зразком, тому необхідно розвивати цю здатність у дітей. Також потребують розвитку пізнавальні процеси, що виявили низькі показники за результатами діагностики, а саме мислення та сприймання. Важливим елементом психологічної готовності до шкільного навчання є мотиваційна готовність – сформованість внутрішньої позиції школяра у дитини, наявність істинної навчальної мотивації – що потребує особливої уваги, з огляду на результати проведеної діагностики, адже від мотивації залежить результативність навчання.
Чуняк В.А.,
практичний психолог