Гра для дитини такий же природний процес, як інші фізіологічні потреби. Дитину не треба вчити грати. Діти все роблять граючи і здатні залучити до гри і дорослих, причому останні часто не помічають, що беруть у ній участь. І, звичайно ж, ні одна гра не обходиться без іграшок, яких у дітей безліч.
Діти – великі фантазери, для них іграшкою може стати будь-який предмет: і кухонне начиння, і канцелярські приналежності, і пробка від пляшки. Батьки ж для своїх чад купують самі різні іграшки, вибір їх в магазинах великий для дітей будь-якого віку.
Граючи, діти вивчають букви і цифри, кольори, форми і структури, розвивають ручки і ніжки, вчаться дружити і спілкуватися. І якщо гра – це вид дитячої діяльності, то іграшки – це кошти. Зрозуміло, вони повинні бути безпечними для здоров'я маленького чоловічка. З самого раннього дитинства в розпорядженні крихітного карапуза знаходиться кілька брязкалець і музичних іграшок. За допомогою них маля вчиться керувати своїми рухами, вловлювати звуки, фокусувати і утримувати погляд на одному предметі. Пізніше маля вчиться повзати і ходити, іграшки тут грають мотивуючу роль. Дитина, бажаючи взяти улюблену іграшку, робить свої перші самостійні пересування.
Всі діти люблять збирати конструктори і пазли, малювати, ліпити. У грі діти взаємодіють один з одним, вчаться бути терпимими, ввічливими. Ми, дорослі, пояснюємо дітям правила поведінки у побуті та різних ситуаціях, а різні ігрові набори докторів, продавців, перукарів, дидактичні настільні ігри сприяють закріпленню набутих знань.
І педагогам і батькам потрібно засвоїти одну очевидну істину: гра для дитини найважливіше в житті, тому, щоб не спровокувати у дитини напад агресії або істерику, потрібно дуже обережно витягувати малюка з процесу гри, нагадуючи не один раз, що вже пора їсти, спати, йти додому і т.д.
Поради дорослим:
- обирайте іграшки та ігри, які відповідають санітарно-гігієнічним нормам та є безпечними для життя і здоров’я ваших дітей;
- купуйте ті ігри та іграшки, які є педагогічно цінними у даному віці;
- оберігайте дітей від ігор та іграшок, пов’язаних із проявами агресії, жорстокості, цинічного ставлення до загальнолюдських цінностей;
- спонукайте дитину до вияву самостійності у доборі ігор та іграшок, поважайте її вибір;
- створіть для дитини власний ігровий осередок, в якому б знайшлося місце для різних видів ігор та іграшок, в тому числі і народних; привчайте підтримувати в ньому порядок;
- виділяйте більше часу на спільній з дитиною грі, не бійтеся на деякий час повернутися у дитинство;
- розширюйте уявлення дитини про навколишній світ (спостерігайте за явищами та предметами; відвідуйте музеї, театри, установи громадського користування; знайомтеся з різними професіями та ін.), заохочуйте до відображення побаченого в іграх;
- виготовляйте власноручно разом з дітьми ігри та іграшки, пропонуйте їх для ігор;
- цікавтеся досвідом інших батьків щодо виготовлення іграшок власними руками, використовуйте цей досвід у сімейному бутті;
- розповідайте про свої улюблені в дитинстві ігри й іграшки; при можливості познайомте з іграшками, що існували багато часів тому; з цією метою відвідуйте Державний музей іграшки у Києві, місцеві краєзнавчі музеї, виставки народного мистецтва;
- читайте та обговорюйте сюжети казок, характери героїв, навчайте дітей творчо відображати реальні життєві та казкові ситуації;
- вчіть дитину гратися з іншими дітьми, встановлювати дружні стосунки, дотримуватися правил, поважати партнерів по грі тощо;
- відвідуйте всією родиною дитячі ігрові центри, частіше грайте разом у спортивні ігри на свіжому повітрі, організовуйте ігри з дітьми та дорослими під час родинних, дитячих свят.