Як читати із дітьми від 3-х до 6-и років

Всебічний розвиток дитини в ранньому дитинстві - запорука її успішного майбутнього. Важливу роль у розвитку людини будь-якого віку грає читання книг, адже завдяки книгам ми пізнаємо світ, як реальний, так і придуманий, чогось вчимося, вдосконалюємось.

У період від 3-х до 6-и років дитина швидко дорослішає, а разом з нею дорослішають і її книжки. Щоб малюк не заблукав у літературних подіях і образах, пропонуйте йому переказувати прочитане - послідовно, з самого початку. Це розвине його пам‘ять, логіку, мислення; розширить словниковий запас тощо. Не слід забувати про ілюстрації. На цьому етапі вони будуть служити практичним керівництвом у спілкуванні з книгою. Малюнок повинен бути великий, яскравий та розрахований на тривале розглядання, до нього дитина повертається не один раз. Паралельне з читанням розглядання ілюстрацій допомагає глибше сприймати прочитане. У цьому віці дитина може сприймати художній твір тільки на слух. Для кращого сприйняття дитині слід читати. А для того, щоб діти накопичували не тільки відомості про героїв і події, але й вчилися пов'язувати зміст книги з її оформленням і навпаки, необхідно розглядати з дітьми кожну прочитану книгу за всіма правилами:

  • разом розглядаємо обкладинку та обдумуємо, що зображено на ній;
  • виділяємо серед написів на обкладинці прізвище автора і заголовок книги;
  • потім повільно перегортаємо сторінки;
  • розмежовуємо ілюстрації та написи;
  • демонструємо порядок читання написів зверху вниз;
  • читати слід виразно, правильно розставляючи акценти-наголоси.

Приблизно в 5 років деякі діти починають читати самостійно, але прискорювати це не варто - в результаті наукових досліджень доведено, що до 6-річного віку в дитини в основному розвивається права півкуля, яка відповідає за естетичний розвиток, і тільки потім підключається ліва (математична), що відповідає, у тому числі і за читання.

Батькам, які хочуть, щоб читання залишилося одним з улюблених занять дитини на все життя, слід взяти до уваги такі важливі моменти:

  1. Читати книгу слід тільки тоді, коли дитина емоційно готова до читання.
  2. Слід враховувати психофізіологічні особливості, притаманні дітям кожної вікової групи.
  3. Не впадайте у відчай, якщо у вас не дуже хороша дикція, не поставлений голос та інше. Головне, для дитини, що читає разом з нею мама або близька для неї людина. Дитина чудово зрозуміє ті емоції, якими ви хотіли з нею поділитися.
  4. Привчіть дитину дбайливо ставитися до книги. Добре, якщо в сім'ї з повагою ставляться до книг. Принаймні книги повинні зберігатися в певному місці. Дитину слід з самого раннього віку вчити, що книгу не можна рвати, її треба читати або розглядати акуратно, - вона «жива», вона розповідає нам багато захоплюючих історій. Можна створити вдома традицію: кожну нову книгу «запрошуйте» до хати як найжаданішого гостя, «усаджуйте» на почесне місце на книжковій полиці серед інших книг-друзів. Подивіться ілюстрації до нової книги, припустіть, про кого або про що в ній піде розповідь.
  5. Не читайте разом з дитиною на поспіх, перетворіть читання на певний ритуал. Дитина може зайняти зручну для неї позу - найчастіше малеча забирається до мами на коліна. Посадіть її так, щоб бачити реакцію своєї дитини. Обов‘язково поясніть те, що дитина не зрозуміла, і прочитайте текст ще раз.
  6. Щоб не відбити у дитини бажання читати, ніколи не примушуйте її до читання. Ніколи не соромте дитину (особливо у присутності сторонніх) за те, що вона вже цілий тиждень не брала до рук книжку. Це може завдати їй психічної травми. Безпрограшним варіантом, як і в багатьох інших ситуаціях, залишається виховання любов‘ю: гортаючи улюблені книжки в обіймах з дитиною, читаючи, розподіливши ролі разом з татом, можна домогтися набагато більшого ефекту, ніж надмірною строгістю та покараннями.

Якщо дитина все-таки не хоче слухати, як ви читаєте і їй це не цікаво, то:

  • складіть та напишіть книгу разом з дитиною; пофантазуйте, намалюйте разом, розфарбуйте та задекоруйте книжку.
  • зробіть дитину головним героєм книги, наклеївши її фотографії.

Ось які книжки ви можете зробити!

 

Андрющенко А.О.,
практичний психолог

 

 

 

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

 

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ

 

 

Вхід