Оцінка проходження вихованцями адаптаційного періоду проводилася протягом вересня – жовтня - листопада 2020 року й охопила усіх вихованців молодших груп та новоприбулих вихованців середніх і старших груп Центру розвитку дитини БНВО.
Основні показники адаптації, за якими ведеться спостереження у Центрі розвитку дитини:
прихід у групу;
прийом їжі (апетит);
денний сон;
загальний емоційний стан;
контакт з дітьми та дорослими;
ігрова активність;
участь у заняттях;
освоєння простору групи;
прихід батьків.
Зупинимося на результатах адаптації новоприбулих вихованців старших груп (вікова категорія 5-7 років). Аналіз показав, що у 75% вихованців легкий рівень адаптації, у 25% – середній рівень. Завдяки спільним зусиллям у системі «педагоги – діти – батьки», процес адаптації та пристосування до умов закладу дошкільної освіти проходив швидко. Правильна організація занять та спільної діяльності формували у новоприбулих вихованців почуття приналежності до групи, сприяли підвищенню впевненості у своїх силах.
Результати процесу адаптації новоприбулих вихованців середніх груп (вікова категорія 4-5 років) є наступними: у 86% дітей легкий рівень адаптації, у 14% - середній рівень. Адаптація у деяких вихованців супроводжувалася певними проблемами і була пов’язана в основному з особливостями мовленнєвого та комунікативного розвитку. Практичним психологом та вихователями відповідних груп проводилися тематичні групові заняття на розвиток комунікативно-мовленнєвої компетентності, надавалися рекомендації батькам.
Особливої уваги було приділено вихованцям молодших груп (вікова категорія 3-4 роки). Результати аналізу наступні: 54 % вихованців – мають легкий рівень адаптації, 46 % – середній рівень адаптації, важкого ступеню адаптації не спостерігалося.
На момент проведення дослідження були виявлені такі найбільш істотні проблеми:
- проблема розставання із членами родини при ранковому прийомі дітей педагогами;
- порушення апетиту, денного сну;
- проблема комунікації вихованців між собою та з педагогами (частково із-за відсутності досвіду спілкування поза межами родини, частково із-за низького рівня мовленнєвого розвитку);
- поведінкові проблеми (агресивність, імпульсивність, іноді невихованість).
Враховуючи результати спостереження за вихованцями, надавалися такі рекомендації батькам і педагогам:
- Підтримувати мотивацію до відвідування садочка, позитивно налаштовувати дитину на роботу з іншими вихованцями, педагогами.
- Наблизити домашній режим до режиму садочка.
- Навчати навичкам самообслуговування (одягання, умивання, складання іграшок тощо) та підтримувати самостійність дитини вдома.
- Заохочувати дітей до активності, ініціативності, хвалити за наполегливість.
Важливим моментом у перебігу адаптаційного процесу було проведення практичним психологом та вихователями у кожній групі вправ на знайомство, на формування позитивного ставлення дітей до садочка, підвищення впевненості у своїх силах.
Практичний психолог ЦРД,
Андрющенко Г.О.